Danskerne klar til at forbruge med hjertet

Tue JepsenI en hvilket som helst forsamling dukker der altid en lille irriterende stemme op, som råber: ”jamen, kan det betale sig – det er da som dråber i vandet!!” Det er ikke vores holdning. Vi mener, at ethvert skridt i den rigtige retning skal tages med kyshånd. Vi tror på, at kravene fra forbrugerne er et af de vigtigste led i løsningen på vores klimaproblemer.

”Opbrug” eller måske nærmere ”op-genbrug” er det nye ord, danskerne skal lære at sige. Hvis de da ikke vælger det engelske ”upcycling” i stedet. Det betyder kort sagt, at noget, der har mistet sin værdi, får et helt nyt og måske endda bedre liv som en anden vare. Det er ikke det samme som genbrug, hvor plastik fx laves til ny og ringere plastik, men derimod en helt ny måde at tænke vores affald på.

Eksempler på upcycling

Trashion pic by Nic McPhee

Trashion pic by Nic McPhee

Eksempler på upcycling er, når kyllingefjer blandes i plastik og skaber et både stærkere og mere miljøvenligt produkt. Eller når ens gamle cowboybukser bliver forvandlet til en moderigtig computertaske. En af de bedste måder at upcycle på, er selvfølgelig de lokale tiltag – fx alle de spændende projekter, man kan kaste sig over derhjemme, og som ikke involverer transport og forurening. Her har vi alle de gode eksempler fra Gitte Lacarriere lige her på bloggen. Og hvis det ikke er nok, kan du tjekke disse 100 upcycling-ideer, du selv kan lave derhjemme.

Men store firmaer er også begyndt at kaste sig over tanken – og I USA, hvor affaldet håndteres af private, har man længe tænkt over, hvordan man tilfredsstiller de grønne forbrugere og måske endda sparer/tjener penge samtidig. Firmaet Rebagz laver fx håndtasker af gamle juice-kartoner. Og søger man på ”upcycled” på Etsy.com, dukker der over 122.000 resultater op. Et tredje interessant eksempel er Looptworks, der skaber nyt tøj ud af affaldstekstiler. Ja, nogle folk skaber endda helt ny mode ved at lade affaldets historie afspejle sig direkte i tøjet, den såkaldte trashion.

TerraCycle er kommet til Danmark

Herhjemme er vi blevet kontaktet af det amerikanske TerraCycle, som vi interesseret har fulgt med i på sidelinjen. Så det var med nysgerrighed, vi modtog en henvendelse fra Kristina Gamst, der er Account & PR Manager for Danmark-afdelingen. Firmaet kan lige nu tilbyde danskerne et samarbejde omkring Tassimo-emballage, som Kristina Skriver:

Projektet er startet i samarbejde med Kraft Foods’ varmdriksmaskine, Tassimo, og går ud på, at danske forbrugere gratis kan indsende deres brugte Tassimo emballage til TerraCycle, som så genanvender affaldet til nye produkter/materialer. For at opfordre forbrugere til at deltage, er portoen forudbetalt og for hvert stykke brugt emballage indsendt til TerraCycle, går 10 øre til Rainforest Alliance.

Vi spurgte nysgerrigt, hvordan firmaet så overhovedet kan tjene penge på det, og den forklaring skyldes dels, at samarbejdspartnerne betaler for noget af indsamlingen og de grønne donationer – og så får et grønt image til gengæld. Og så er der selvfølgelig alle de upcyclede produkter, som kan sælges – dog ikke i Danmark endnu.

Vi synes, det lyder interessant – ikke mindst fordi det giver brugerne en mulighed for at tage ansvar og sende nogle vigtige signaler, og fordi firmaet kan løbe rundt. Vi håber og tror på, at vi kommer til at se mere innovation af den slags. I en hvilket som helst forsamling dukker der altid en lille irriterende stemme op, som råber: ”jamen, kan det betale sig – det er da som dråber i vandet!!” Det er ikke vores holdning. Vi mener, at ethvert skridt i den rigtige retning skal tages med kyshånd. Vi tror på, at kravene fra forbrugerne er et af de vigtigste led i løsningen på vores klimaproblemer.

Vugge til vugge

c2c_logo1Et andet interessant aspekt er ”Cradle to Cradle”, dvs. Vugge til Vugge-tilgangen, hvor man fra starten tænker ind, at produktet en dag bliver til affald og skal genanvendes. Man så at sige designer et produkt, der let kan skilles ad og indgå i ren form i nye produkter. Eller man laver måske en sko let nedbrydelig, så den kan komposteres, når man ikke kan bruge den længere. Man kan undre sig over, at den tankegang forsvandt fra det moderne produktionsapparat, og at kvalitet i produkter i det hele taget blev nedprioriteret en overgang. Men meget skyldes den økonomiske udvikling, som nu i sin tilbagegang tvinger de bæredygtige værdier ind i igen, da vi simpelthen er ved at mangle ressourcer – først og fremmest vigtige metaller og mineraler.

Slut med tosserier

Vidste du, at man en overgang direkte lagde mikrochips ind i printeren, der fortalte, at printeren skulle udskiftes, FØR den overhovedet var brugt op? Og at de første nylonstrømper var så holdbare, at man måtte bede ingeniørerne designe nogle mere skrøbelige af slagsen, fordi der ikke blev solgt NOK strømper? Hvis du har tid en dag, så tjek denne meget interessante video.

Den slags tosserier er der ingen mening i under en ressource- og klimakrise, og der er ingen tvivl om, at affald og bæredygtige produkter bliver et endnu større fokusområde de næste mange år.

Vi kan også anbefale:

2 comments to Danskerne klar til at forbruge med hjertet

Leave a Reply

  

  

  


7 − = nul

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>