Virksomheder bør tænke grønnere

Tue JepsenHvordan håndterer man komplicerede produkter som kuglepenne, stifteblyanter, tuscher, rettelak og andre skriveredskaber af plastik? Og kan man lave nye produkter ud af dem og samtidig støtte velgørenhed? Hvordan forener man i det hele taget en forretning og miljømæssigt ansvar? Bliv inspireret her.

Vi skrev for et stykke tid siden om at forbruge med hjertet; at danskerne i stigende grad ønsker at støtte gode formål gennem deres indkøb. Vi fandt det besynderligt, at der ikke er flere firmaer, der tænker på hele produktets livscyklus og er mere innovative på afsætningsdelen. Vi studsede ligeledes over, at der ligefrem bliver lavet produkter, som er designet til at leve kort tid, så forbrugerne er tvunget til at købe nye. Intet af det stemmer særlig godt overens med en klimakrise, et øget befolkningstal og generelle udfordringer med bæredygtighed.

Vi påpegede dog også, at der dog findes firmaer, der tænker ud af boksen, og vi nævnte en del eksempler – også på, hvad man selv kunne gøre for at skabe nyt af gammelt.

Upcycling

Nyt af gammelt - flette plastikVi er for nylig blevet kontaktet af TerraCycle, et internationalt firma hvis forretningsmodel går ud på at upcycle produkter og undgå, at de bare bliver smidt ud, deponeret eller brændt. Upcycling er ikke det samme som ”Re”-cycling, hvor produkter bliver lavet til nye råmaterialer – ind i mellem af ringere kvalitet – men tværtimod et forsøg på at give komplicerede produkter et nyt liv som et helt andet produkt.

Skriveredskaber – en kompliceret affaldsfraktion

I Danmark bliver de fleste skriveredskaber af plastik således brændt, da det er svært at skille dem ad og udnytte plastikken. Dvs. at plastikken bliver lavet til varme og energi, der dog udleder CO2 pga. den olie, plastikken er lavet af. Og efter forbrændingen bliver plastikken aldrig til plastik igen.

TerraCycle vil forsøge at få glæde af plastikken fra alt fra rettelak til kuglepenne, og de har fået et samarbejde op at stå med producenten BIC, der er et af verdens største firmaer inden for kontorartikler. BIC støtter en – efter brugerens valg – velgørende institution med 20 øre per skriveredskab af plastik, og portoen til at indsende et minimum antal artikler er gratis. BIC Kids og TerraCycle retter ligeledes en kampagne mod skoler, som kan vinde 4.000 kr. gennem indsamlingen. Læs mere på TerraCycle.dk, hvor du også kan tilmelde dig som enkelt bruger.

Skriveredskaberne, der ikke behøver at være af mærket BIC, bliver brugt til at lave produkter som vandkander og penneholdere. Disse kan dog ikke købes i Danmark endnu.

Hvad sker der med kuglepennene?

Som affaldsselskab er vi selvfølgelig også MEGET nysgerrige angående, hvor TerraCycle vil få genanvendt skriveredskaberne. Vi har snakket med Jakob Rindegren, der er manager for den nordiske afdeling af TerraCycle, og han fortæller, at de mange skriveredskaber i første omgang vil komme på lager, og når der er en tilstrækkelig mængde, vil de gå videre med upcycling-processen. Hvem der ender med at håndtere det og hvordan er en spændende del af projektet – også for brugerne, der lægger energi i at samle artiklerne sammen. Her venter vi spændt på en opfølgning!

Globalt set har TerraCycle drevet deres forretningsmodel langt med over 300 mio. enheder, der er blevet genanvendt og 14 mio kroner, der er blevet sendt til velgørende formål. De har indrettet egne kontorer af genbrugsmaterialer, og kæmper i det hele taget for at sammenbringe miljø og en sund forretning.

BIC, der betaler en stor del af projektet, får både en grønnere profil og er med til at tage ansvar for ikke bare deres egne skriveredskaber, men skriveredskaber generelt. En vigtig del af dette er selvfølgelig også, hvordan man laver kontorartikler, der er endnu nemmere at skille ad og genanvende og dermed støtte en vugge til vugge-tankegang.

Flere bør tænke grønt

Vi taler tit om de muligheder, der ligger i forretning inden for bæredygtighed. Klimaet har brug for det, forbrugerne byder det velkommen, og der ligger virkelig spændende udfordringer og muligheder inden for grønne virksomheder. Vi håber, der er endnu flere, der kaster sig over projekter som disse eller selv forsøger at være innovative inden for bæredygtighed. I takt med at vi bliver flere og flere på planeten, at råvarerne slipper op, og priserne på dem stiger, er det en udvikling man på længere sigt ikke rigtig kan fraskrive sig.

Så hellere være på forkant og komme før de andre.

Vi kan også anbefale:

Leave a Reply

  

  

  


ni − = 0

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>